Frumuseţe la Poşta redacţiei

Laura - redactor al
 "Realității Ilustrate" în anul 1931
“Poșta redacției” era una dintre rubricile de succes ale publicațiile românești de altădată. Aici nefericitele cititoare își expuneau ofurile și tot aici redactorii le dădeau sfaturile pe care le credeau oportune pentru rezolvarea “dramelor” lor mai mari sau mai mici. O astfel de rubrică se chema “Sfaturi pentru îngrijirea frumuseţii” și era publicată în revista “Realitatea Ilustrată” prin anul 1931. Am selectat din această rubrică câteva dintre răspunsurile – sfaturi serioase de altfel dar spuse cu mult umor – date de Laura cititoarelor (uneori și cititorilor) sale cu pseudonime drăguţe. Pentru a reda un pic din culoarea epocii am înserat în articol și câteva reclame pentru produse destinate doamnelor culese de prin paginile revistei.


Răspuns pentru: OCHI VERZI

"Mai întâi mii de cuvinte bune, pentru tot ce-mi spui măgulitor. Nu dispera din cauza greutăţii. Eşti voinică dar şi proporţionată. Şi Junona a fost destul de greuşoară şi totuşi a iubit-o Zeul zeilor. Dacă ţii neapărat să fii mai subţirică, poftim: dimineaţa pe nemâncate, bea un pahar cu apă foarte caldă cu 10-12 picături de lămâie. La prânz mănâncă, o felioară de friptură la grătar, foarte uscată, un cartof cu sare, fără unt şi o salată. Seara mere coapte, salată de cartofi, iaurt. La orele 4 un ceai slab cu lămâie şi 2 grissine. O dată pe săptămână mănâncă numai mere la mese. Un chilogram pe zi, cu câte un grissin, bea numai zeamă de prune şi de mere. Peste o lună să-mi scrii ce arată cântarul."

Răspuns pentru: Călugărita cucernică

"Cuvioşia voastră doreşte o reţetă pentru ten? Dacă măicuţa stareţă vă permite intrarea unui mic şi nevinovat borcan de cremă Laura la schit eu sunt gata să ţi-l procur."


Răspuns pentru: Eleonora Jipa
  
"Scumpă duduie, aflaţi că din cauza apei oxigenate utilizată pe păr, nu curge puroi din nas... Puroiul acela are altă cauză. Apa oxigenată cel mult cu vremea strică părul, îl aspreşte şi îl toacă la vârf. Vă recomand în schimb rădăcina de rhevent 50 gr. fiartă o jumătate de oră în 500 gr. vin roşu. Cu soluţia aceasta veţi spăla părul, cu o bucată de vată."


Răspuns pentru: Mătreţoasa

"Frumos pseudonim ţi-ai ales, felicitări. Ai reuşi la sigur' în Cinema cu el. Mai întâi însă vrei să scapi de mătreaţă. Şi ai dreptate, e o condiţie neapărată de îndeplinit. Mătreaţa e vizibilă pe ecran şi deci îţi va întuneca talentul. Vei face de 2 ori pe săptămână câte o baie la cap cu foi de Jaborandi fierte în 5 litri de apă cam 100 gr. foi. Apoi o fricţiune energică cu cloralhidrat 5 gr., sublimat corosiv 1 gr., amoniac 10 gr., alcool de Lavandula 150 gr., ulei de ricin 30 gr., extr. China fluid 10 gr., t-ra Capsici 10 gr. După 2 săptămâni de tratament poţi pleca fără grijă în patria Cinematografului, că eşti suficient pregătită."

Răspuns pentru : Renee

"Laptele de crin e tot atât de eficace ca şi apa ce o utilizaţi acum. Pentru gene negre? Nimic mai simplu: o pensulă muiată in rhimel. Pentru gene lungi: ulei de ricin părţi egale cu apă de roze."


Răspuns pentru: Constantinopolitanovicenova

"Am crezut că-mi scrântesc limba când v’am citit duiosul pseudonim. E minunat pentru bâlbâiţi, îi vindecă la sigur, pronunţat de 3 ori pe zi regulat. Utilizaţi apa Laura şi crema ce o aveţi acum."


Răspuns pentru: Mica Poloneză

Adăugaţi o legendă
"Pentru tenul extrem de uscat ce îl aveţi, vă recomand ca apă de toaletă, lapte dulce îndoit cu rachiu. Veţi şterge obrazul cu acest amestec, apoi veţi utiliza crema Laura No. 1 care e grasă."


Răspuns pentru: Coca B

"Eşti tare nostimă Cocuţă dragă. Vrei o singură figură de gimnastică pentru a-ţi micşora şoldurile! Aşa: te pleci în jos; te întorci din mijloc la dreapta, apoi la stânga, şi după zece zile, ai o talie de silfidă! Ce uşor ar fi de ar fi aşa, am vedea numai femei cu siluete de staruri de cinema pe toate străzile. Dar vezi că e mult mai complicat. Mai întâi să mănânci mai puţin, apoi o bună masseuză şi al treilea cartea d-rului Muller „Mon sisteme“, te va ajuta mult. Acolo vei găsi nu una ci mai multe figuri de gimnastică de care întrebi. Cât despre părul care a fost raiţ si vrei să-i faci apoi electroliză... aşteaptă întâi să crească iar...".


Răspuns pentru: Primo Carnera-Galaţi

"În detaliile ce-mi dai şi în care te plângi cu jale mare de un început de obesitate, nu-mi spui al câtelea eşti în clasă. Am absolută nevoie de o sinceră mărturisire în această privinţă, căci după câte ştiu nu există elev cu 9 sau 10 la matematici şi latină, care să aibă proporţii îngrijitoare. Să mă ferească Dumnezeu să-ţi prescriu medicamente de slăbit la vârsta d-tale. Ce vrei să mă cheme peste câteva luni papa şi mama la parchet? Tot ce te pot sfătui e să nu mănânci dulciuri (după cum vezi îţi suprim desertul) și să te hrăneşti cu fripturi la grătar, salată verde, fructe, mere, mult iaurt; nu mânca tăeţei, macaroane, cartofi... etc. Dar vezi să nu faci ca un cunoscut artist de teatru care la vârsta d-tale se făcuse vegetarian, cu singura deosebire că la restaurantul unde îl vedeam mâncând lua trei porţii de ciuperci cu smântână, trei porţii de spanac cu pilaf şi aşa mai departe. Obesitatea lui precoce nu-l împiedica însă a fi un băiat frumos, cu un obraz uimitor; femeile l-au botezat „Păpuşa cu ten de porţelan“. Aceasta ţi-o servesc ca primă de consolare."

Răspuns pentru: Iosephina Backer de la Iaşi

"După cum văd eu, vrei o recetă pentru cojit complect să devii albă ca marmura din africană cum eşti. Dar fiindcă recunoşti singură că eşti cam pretenţioasă, nu-ţi mai fac cuvenita observaţie. Cunosc foarte multe recete dar nu sunt prea convinsă că vor face în câteva zile un miracol şi bagheta mea oricât de magică ar fi nu am încredere că la atingerea ei vei deveni ca smântână laptelui. O recetă eficace contra pârlelei este: un gălbenuş de ou proaspăt bătut bine cu o litră de rachiu de drojdie şi 3 linguri de iaurt. Se face un lapte minunat pentru ten care îl vei întinde în fiecare seară cu vată pe tot obrazul. Dimineaţa te vei spăla cu apă caldă şi săpun de Borax sau de Ichtiol după care vei face un bun duş facial cu apă rece şi vei da un strat uşor de cremă Laura No. 1 şi pudră, rouje etc... Sper că peste vreo 3 săptămâni să devii europeană din africană cum eşti acum."


Răspuns pentru: I. Ionescu

"Şi crezi mata că cele 2 pilule ce le înghiţi dimineaţa cu apă caldă şi lămâie va reuşi să sperie şi să puie pe fugă cele 80 de kgl. ce le ai? Mă îndoiesc. Ca probă că nu simţi nimic mulţumitor. Regim duduie dragă, regim sever cu voinţă şi abnegaţie. Altfel tot de 80 kg. vei rămâne."

Răspuns pentru: Mihail

"Ai umflături mici pe obraz, umplute cu un fel de frişcă (nu mai mănânc frişcă în viaţa mea) şi vrei să ai tenul ca un porţelan? Ai utilizat crema Laura No. 2 pentru coşuri?"

Răspuns pentru: Anya Bercovici, Hedda Gabler

"Pentru sâni au apărut recete foarte des în revistă. Nu aţi dat peste nici una? Nu aţi auzit de ex. de soutiene, duşuri reci, fricţiuni cu alcool şi gimnastică? Iată receta unei fricţiuni bune: ac.-salicilic 5 gr., mentol 2 gr., alcool pur 25 gr., glicerină 50 gr., apă de hamamelis 100 gr., apă de roze 100 gr."

Răspuns pentru: Miss Urâţenia

"Iată un concurs cu adevărat original dacă s’ar ţine vreodată la noi. Cred însă că nu ar ispiti pe nici o duduie acest titlu chiar dacă ar fi să călătorească gratis la Galveston. Desenul cu sânii e foarte reuşit, mai reuşit ar fi fost în culori. Totuşi arăţi oarecari aplicaţii. Sânii sunt enormi? Cunosc multe reţete să-i transform din mici în mari, dar aşa e mai greu. Încearcă totuşi o vizită în str. Vasile Lascăr nr. 9 care sper că te va mulţumi pe deplin. Pentru ten preparatele Laura iţi folosesc."

Răspuns pentru: O viitoare sinucigaşe

"Înainte de a te sinucide du-te în Str. Vasile Lascăr No. 9 şi îmi vei zice merci. Vei scăpa de acele fire de păr care te îndeamnă la acest act funest."




Răspuns pentru : Violanta sau Violenta?

"Dar poate tot cea dintâi. Vrei să fii de bronz şi mai multe nu. Să ne lămurim însă. La faţă numai sau peste tot? Mai eşti dezolată că atunci când în intimitate te dezbraci eşti jumătate şocolată şi jumătate frişcă. Adică, îmi explici, crezându-mă cam încuiată la cap, că pielea expusă la soare s’a şocolatizat pe când cea de sub tricou a rămas albă ca a mamei Eva. Ce să-ţi spun eu scumpă Violantă? Să umbli fără tricou de fel ca să te caramelizezi pretutindeni, te-ar duce la poliţie. Poţi însă să faci băi de lumină artificială (raze) într’o odaie bine închisă la un medic prieten şi peste 15-20 şedinţe vei fi peste tot de bronz! Apoi mai există şi tinctura slabă de iod, tot pentru restul din frişcă... Şi încă o soluţie, să porţi şi în intimite maioul de ştrand... sau poate asta nu-ţi convine!"


Pentru întrebări suplimentare vă rog să vă adresaţi d-rei Laura, redactor al rubricii "Sfaturi pentru îngrijirea frumuseţii" din revista Realitatea Ilustrată – numerele din martie-iulie 1931

18 comentarii :

  1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Raspuns la un comentariu sters...din gresala:
    HELENE PFLITSCH spunea...

    Nu am notă pentru blogul dumeavoastră. Dar cu siguranță am devenit dependentă de el. Sincere felicitari și admirație pentru munca depusă.
    De data aceasta am râs cu lacrimi. Mi-a prins bine după o zi mult prea stresantă.Mă grăbesc să transmit mai departe. Cu siguranță vor fii și alții încântați.
    Încă o dată mulțumiri!
    Cu prețuire, Helene Pflitsch

    Multumesc mult pentru aprecierea ta. Si nu pot sa-ti spun decat ca ma bucura mult dependenta de blogul meu.Sper ca o o boala..incurabila :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Ei, da! Astea da sfaturi pentru frumusete! Macar pentru ca am ras si tot sunt mai frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  4. De acord cu tine Cati Badea. Rasul e cel mai bun remediu si cel care da cu adevarat frumusete...

    RăspundețiȘtergere
  5. Sfaturi bune și actuale...nimic nu s-a schimbat!
    Am râs și mi-a luminat ziua acest articol. Felicitări pentru munca depusă!

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc Maria si multumesc Laurei - reporterul interbelic - pentru unorul si sfaturile ei. te mai astept pe blog cand vei avea timp...si chef.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am început foarte bine ziua, am zâs, mi-au plăcut sfaturile Laurei, sunt actuale.
    Bravo!!!! Mai aşteptăm şi alte articolae . O zi bună!

    RăspundețiȘtergere
  8. Ma bucur Adriana ca raspunsurile de altadata ale Laurei te-au binedispus. Mi-am propus sa continui candva acest articol. Doar sa am si timpul necesar... Te mai astept pe blog !

    RăspundețiȘtergere
  9. Maricel, in primul rand am ras cu pofta de limbajul folosit, dar m-am bucurat si sa constat cat de actuale sunt aceste sfaturi.
    Multumesc pentru articol! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Maricel, in primul rand am ras cu pofta de limbajul folosit, dar m-am bucurat si sa constat cat de actuale sunt aceste sfaturi.
    Multumesc pentru articol! :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Grozav! O sfatuitoare cu mult, mult bun simt! Ce vremuri!
    Mare placere mi-a adus citirea articolului. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  12. Grozav! O sfatuitoare cu mult, mult bun simt! Ce vremuri!
    Mare placere mi-a adus citirea articolului. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  13. Multumesc si eu pentru vizita pe blog. Te mai astept pe aici, Iza...

    RăspundețiȘtergere
  14. Interesant articol! M-a transpus in acea perioada!

    RăspundețiȘtergere
  15. Auzi domnule!! Ce am putut să mă amuz, de parcă nu aș știi că nu există nici o duduie Constantinopolitanovicenova!!! Dar, e bine. Ce mai,probabil că apa asta Laura, era bună și de gargară! Dar știi că râsul îngrașă? Așa că trecem la regim. Bem apă caldă cu douăsprezece picături de lămâie. Punem și o picătură de ulei de ricin. Nu strică. (!!!)
    Ce să spun? —mulțumesc din suflet, a fost un articol de top!

    RăspundețiȘtergere
  16. Auzi domnule!! Ce am putut să mă amuz, de parcă nu aș știi că nu există nici o duduie Constantinopolitanovicenova!!! Dar, e bine. Ce mai,probabil că apa asta Laura, era bună și de gargară! Dar știi că râsul îngrașă? Așa că trecem la regim. Bem apă caldă cu douăsprezece picături de lămâie. Punem și o picătură de ulei de ricin. Nu strică. (!!!)
    Ce să spun? —mulțumesc din suflet, a fost un articol de top!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Spuneam la începutul articolului că e vorba de răspunsuri – sfaturi serioase de altfel dar spuse cu mult umor – date de Laura cititoarelor (uneori și cititorilor) sale cu pseudonime drăguţe. Se pare că am avut dreptate! :)

      Ștergere