De ieri și de azi: Povești din București: Terasa și grădina Oteteleșanu

Recomandări:

Povești din București: Terasa și grădina Oteteleșanu

Un loc aparte în istoria Bucureștiului îl au casele și grădinile de pe Podul Mogoșoaiei – Calea Victoriei de azi - care au aparținut lui Iancu Oteteleșanu. Proprietarul de la mijlocul secolului al XIX–lea al acestor locuri, Conu’ Iancu Oteteleșanu, era celebru în societatea bucureșteană a epocii atât datorită marii lui averii cât și datorită unei povești de dragoste pe care a trăit-o: deși căsătorit de mai bine de trei decenii cu Coana Safta Oteteleșanu, Iancu Oteteleșanu s-a îndrăgostit de mult mai tânăra d-șoară Elena Filipescu. Ca urmare, a divorțat de prima lui soție și s-a recăsătorit în anul 1861 cu “juna cea frumoasă”. Până aici nimic senzațional. Atât doar că îngăduitoarea coană Safta Oteteleșanu nu și-a părăsit fostul soț după divorț. Iar acesta a trăit fericit, împreună cu fosta dar și alături de cea de a doua soție, până la moartea lui din anul 1876.

Terasa Oteteleșanu

Salonul Oteteleșanu

 
Totuși, cea care și-a pus amprenta și care a transformat casa Oteteleșanu într-unul dintre cele mai alese locuri de întâlnire a societății bucureștene a fost Elena Oteteleșanu. Recepțiile, balurile sau seratele organizate de aceasta adunau în casa din Calea Victoriei întreaga lume bună a Capitalei. Erau vestite strălucirea, bunul gust, conversațiile spumoase și, nu în ultimul rând, solicitudinea și bonomia gazdelor.  
 
Constantin Bacalbasa descria astfel locul: "Salonul Oteteleșenilor te consacra. Spre a fi cineva, oricine trebuia să treacă prin acest salon. Aici se lansau fetele în lume, aici se lansau tinerii, aici se înnodau intrigile sentimentale, aici se puneau la cale căsătorii, aici se hotărau și multe combinații politice".

Bucureșteni la terasă

Dar cum toate lucrurile frumoase au un sfârșit, așa s-a întâmplat și cu primitoarea casă Oteteleşanu. Încet-încet s-a stins, odată cu moartea lui Iancu Oteteleşeanu (în 8 mai 1876) și apoi cu cea a Elenei Oteteleşanu (survenită la 4 decembrie 1888) 
 

Terasa Oteteleșanu

 
Acest sfârșit avea însă să reprezinte totuși și un nou început. Casa Oteteleșanu a ajuns în proprietatea lui Mihai Stere, care a construit aici Terasa Oteteleșanu – cafenea și berărie – celebră și ea. Aici se întâlneau scriitori și artiști celebrii ai vremii. Alexandru Macedonski, Tudor Arghezi, George Coșbuc, Victor Eftimiu, Emil Gârleanu sau Octavian Goga au fost doar câțiva dintre obișnuiții localului. Pia Alimăneștianu consemna în volumul memorialistic “Prin cetatea lui Bucur”:

Terasa restaurantului Oteteleșanu

Prin toate (notă: cafenelele) am trecut cu ei, dar nici una nu a avut strălucirea Terasei.
- Unde se afla?
- În fostele case ale boierului Oteteleșanu, în dreapta Teatrului Național. Da, pe Calea Victoriei și pe strada Millo. Oteteleșanu fusese, după spusele lumei, cel mai mândru, cel mai închis din protipendadă. Mă gândeam uneori, când rătăceam prin saloanele lui, ce-ar zice bietul om, dacă ne-ar vedea pe noi, mojicii, stăpâni pe conacul în care se strângeau numai boierii țării.
- În vremea când mergeai D-ta la Terasa, ce scriitori întâlneai?
- Pe toți, pe toți poeții, pe toți prozatorii de mâna întâia și de a doua, pe toți criticii, tot ce era mai cărturar în București.
 
Berărie interbelică

Obișnuiți ai terasei au fost de asemenea Claudia Millian alături de soțul ei - poetul Ion Minulescu, Liviu Rebreanu, A. Mândru, Mihail Sorbu și St. O Iosif. De asemenea pictorii Camil Ressu, Iosif Iser, Jean Steriadi, Niculae Dărăscu, Alexandru Szathmari, Cecilia Cuţescu, Francisc Şirato, precum și sculptorii Dimitrie Paciurea, Fritz Storck au călcat deseori pragul faimoasei cafenele Oteteleșanu 


 

Grădina de vară și parcul Oteteleșanu

 
Dar nu numai cafeneaua și berăria au fost celebre în epocă. Grădinile cu tei și castani ce aparțineau fostelor case Oteteleșanu din Piața Teatrului Național, situate pe locul în care se ridică azi Palatul Telefoanelor, au fost închiriate proprietarului Companiei Lirice Române, vestitul Constantin Grigoriu, care a deschis aici un Teatru de vară. Prima stagiune a debutat în 15 iulie 1903 cu opereta “Fiica tamburului major” de Jacques Offenbach. Din acest moment și până în perioada Primului Război Mondial, Terasa Oteteleșanu a fost una dintre cele mai importante scene ale Bucureștiului.

Reclamă din ziarul Adevărul - 1907

Aglomerația de la spectacolele organizate în această răcoroasă grădină de vară era uneori atât de mare încât revista “Furnica” îi propunea cu umor lui C. Grigoriu: “prevăzându-se îmbulzeala iubitorilor de muzică care vor veni să’și ia rămas bun de la artiștii care i-au desfătat o vară întreagă, ar face bine d. Grigoriu să instaleze și hamacuri prin pomi, căci altminteri n’o să aibă loc publicul oricât e de vast parcul Oteteleșanu. O asemenea reprezentație ar trebui să se dea în Bărăgan, și încă se poate că ș’acolo lumea s’ar plânge de înghesuială.” ( “Furnica” – 11 septembrie 1908). 
 
Este de menționat poate și că primul “concurs de frumusețe între doamne și domnișoare” din România a fost cel organizat în 1 iulie 1912 de ziarul “Minerva” în frumoasele grădini Oteteleșanu. Dar asta e deja o altă poveste - pe care o puteți citi aici:  1912: Frumusețe și ritmuri de fanfară în Parcul Oteteleşanu.

10000 de oameni în 1 iulie 1912 în Parcul Oteleșanu
 la primul concurs de frumusețe organizat în România

După Primul Război Mondial a început să apună și faima Teatrului de vară Oteteleșanu. Copacii seculari au fost tăiați pentru a se putea amenaja un restaurant cu specific unguresc și un patinoar. Fără prea mare succes. Tot aici s-a amenajat mai apoi un cinematograf în aer liber. Zilele Terasei erau însă deja numărate. La începutul anilor ’30 terenul a fost vândut Societății Anonime Române de Telefoane și locul Terasei a fost luat de una dintre cele mai moderne construcții ale Bucureștiului interbelic: Palatul Telefoanelor.

Revista “Realitatea ilustrată” – în numărul din 26 februarie 1931 – consemna astfel momentul demolării Terasei Oteteleșanu:
 
“Terasa Oteteleşanu a dispărut sub loviturile târnăcoapelor. Pe locul unde se ridica vestitul local și în grădina în care s-a născut opereta română și de unde au pornit faimoasele succese de pe vremuri, se va ridica palatul uriaș al unei societăți particulare. Terasa era locul de întâlnire al tuturor literaților dinainte de răsboi și mulți artiști reputați azi și-au făcut debutul pe ospitaliera scenă, din parcul cu copaci străvechi. Iar sunetele târnăcoapelor par lovituri seci de ciocan, pe sicriul unor amintiri duioase. A dispărut „Terasa”. S’a dus ultimul cenaclu...”.

Fotografie de la ultimul cenaclu  organizat în anul 1931
 la Terasa Oteteleșanu

Așa a dispărut încă un loc plin de farmec al Bucureștiului de altădată. Cu toate acestea, clădirea care adăpostea Hotelul Frascatti, fostul Oteteleșanu, a supraviețuit și aparține astăzi Teatrului de Revistă "Constantin Tănase" (Sala Savoy).

Recomandare: 

Prin cafenelele din Micul Paris

„Intrând în atmosfera spirituală a celor șase cafenele, cu clientela lor pestriță, înțelegi emulația creatoare apăruta acolo, solidaritatea și acel cumul de elemente care le-au transformat în adevărate simboluri de viață bucureșteană. Întemeiate de un polonez, un boier pământean, un aromân meșter într-ale cofetăriei, un evreu ori un grec, cafenelele s-au altoit mereu, pentru rentabilitate, pe lângă restaurante. Și ar fi rămas simple debite de cafea, fie ea șvarț, turcească sau marghilomană, dacă, pe nesimțite, nu ar fi ajuns să fie populate de elita culturală a capitalei. Cârcotașii ar putea spune că bucureștenii n-au fost originali, ci au imitat modelul francez (Le Procope) sau pe cel vienez (Sacher). E doar o nălucire fiindcă faima cafenelelor bucureștene a fost dată de un lung șir de personalități românești.” Georgeta Filitti




Surse:

- Mioara Ioniță – “ Cafenele de altădată. Terasa Oteteleșeanu”  -  “Magazin istoric” din octombrie 2003
- Pia Alimăneștianu -  “Prin cetatea lui Bucur – Schițe”
Constantin Bacalbașa – “Bucureștii de altădată”
Revistele “Realitatea ilustrată” din 26 februarie 1931 și “Furnica” din 11 septembrie 1908

15 comentarii :

  1. Foarte interesantă povestea Bucureștilor, de ieri și de azi! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim ! Amintiri pline de nostslgia vremurilor apuse !

      Ștergere
  2. Multumesc Gigi. Te mai astept pe aici... pentru alte povesti!

    RăspundețiȘtergere
  3. Desi sunt in Bucuresti de la varsta de 8 ani si povestile acestea le ador,nu am stiut nimic despre aceasta istorioara!
    Multumim pentru postare si asteptam cu nerabdare urmatoarele!

    RăspundețiȘtergere
  4. O sa mai urmeze povestioare, pe masura ce le gasesc, Te mai astept, Doinita!

    RăspundețiȘtergere
  5. Minunata povestire! Minunat Bucurestiul vechi! Multumesc pentru povestioara! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Mi-a plăcut foarte mult această povestioară despre Bucureştii de odinioară. Şi ce mi-a mai plăcut în această povestioară, este că timpul mi-a mai demonstrat încă o dată că de multe ori, nu există un sfârşit propriu-zis, ci un nou început de fiecare dată, care închide o uşă veche şi deschide o uşă nouă.

    RăspundețiȘtergere
  7. Într-o lume în care TIMPUL "parcă nu ne ajunge pentru toate câte vrem ....iată că v-am găsit pe d-voastră"DE IERI ŞI DE ASTĂZI'!
    Nimic nu este întâmplător!!!
    Foarte interesante postările !
    Vă mulțumesc şi vă doresc un weekend minunat ,succes şi sănătate !❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu pot sa imi doresc altceva decat ca TIMPUL sa iti mai ofere uneori prilejul de a te reintoarce pe blog. Multumesc.

      Ștergere
  8. Articol foarte interesant si documentat . Daca e vorba de intersectia Calea Victoriei cu Millo pe actualul loc al Palatului Telefoanelor , casele erau amplasate in STANGA Teatrului National .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Precizarea "în fostele case ale boierului Oteteleșanu, în dreapta Teatrului Național..." aparține scriitoarei Pia Alimăneștianu - fiica lui ion C. Brătianu.
      Mulțumesc pentru aprecierea articolului - te mai aștept pe blog!

      Ștergere
    2. Privind dinspre Calea Victoriei spre fostul Teatru Național - în stânga. Probabil că scriitoarea Pia Alimăneștianu venea spre teatru urcând pe strada Millo - de aceea - probabil - consemna "în fostele case ale boierului Oteteleșanu, în dreapta Teatrului Național".

      Ștergere
  9. Imaginea prezentată mai sus, cu trei femei și un grup de bărbați, are vreo legătură cu Strada Sfinților din București? (Fotografie de la ultimul cenaclu organizat în anul 1931
    la Terasa Oteteleșanu). Mulțmesc pentru răspuns...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Casele și grădinile Oteteleșanu au fost construite pe Podul Mogoașoaiei – Calea Victoriei de azi.

      Ștergere